Europese markt voor navigatiekastjes daalt minder hard

GfK heeft tijdens de IFA een beetje cryptische update gegeven over de Europese PND-markt. In de eerste zes maanden van 2014 is het aantal verkochte navigatiekastjes met 11,3% gedaald. Omdat de gemiddelde prijs steeg, ging de omzet in dezelfde periode net wat minder omlaag. De daling is uitgekomen op 8%.

Hoewel een forste teruggang is het verval minder dan in 2013. Toen daalde de markt in Europa nog met 15%. Zuid-Europa doet het relatief slecht, terwijl juist in Engeland en Duitsland de markt aan het oppikken is. De vraag naar premium modellen – 5” gecombineerd met internet, DAB, verkeersinformatie en levenslange kaartupdates zoals de TomTom Go 5000 en 6000 – neemt toe. Concrete cijfers maakt GfK niet bekend.

Eerder is Statista wel met concrete verkoop aantallen gekomen over de periode 2007 tot en met 2013.

Als beide onderzoek gecombineerd worden dan gaan er dit jaar rond de 7,54 miljoen PNDs in Europa over de toonbank.  Stel dat de gemiddelde verkoopprijs rond de € 135 ligt dan is de totale PND-markt in 2014 €  1,01 miljard waard. Het Nederlandse TomTom heeft een groeiend marktaandeel dat nu zo rond de 53% ligt.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel