Instant messaging is booming

Instant messaging is booming. Hoewel Nederlanders gemiddeld nog net vaker gebruik maken van social networking (55% dagelijks, 74% wekelijks) maakt instant messaging een snellere groei door. Op dit moment maakt in Nederland 49% van de mensen dagelijks gebruik van deze service, 65% wekelijks. In Nederland hebben we het dan natuurlijk met name over WhatsApp. Jongeren verkiezen WhatsApp nu al boven Facebook. Niet alleen qua gebruik, maar ook qua voorkeur. Dit blijkt uitConnected life, een wereldwijde TNS-studie naar het veranderende digitale medialandschap.
 
Mind the gap
Martin Warmelink, Client Service Director Digital bij TNS NIPO: ‘Communiceren doen we allemaal. Maar het gat tussen de manier waarop volwassenen en jongeren in Nederland communiceren, wordt steeds groter. Zo communiceren leraren op de middelbare school vaak via e-mail met hun leerlingen. Maar jongeren houden hun e-mail nauwelijks bij. Leraren verplichten leerlingen daarmee vaak gebruik te maken van in hun ogen ouderwetse communicatie tools. Daar gaat nu al het nodige mis.
 
De jaren’90 werden gedomineerd door de opkomst van de e-mail. In de eerste tien jaar van het nieuwe millennium zijn social networks als Facebook en Twitter groot geworden. En het huidige decennium kent een aantal spelers die toen nog niet eens bestonden. Zo heeft WhatsApp 600 miljoen gebruikers wereldwijd en zijn van oorsprong Aziatische instant messaging merken als WeChat en Line, met beide bijna 400 miljoen gebruikers, in rap tempo aan het groeien. Deze Aziatische IM platforms bieden bovendien functionaliteiten die we hier in Nederland als massale WhatsApp gebruikers nog niet eens kennen. Denk aan mobiel betalen, merkpagina’s en social gaming.
 
Merken moeten relevant worden binnen IM
Marketeers hebben er daarmee een zorg bij. Hun eerste zorg was hoe je jongeren kunt bereiken buiten de geijkte e-mail marketing waar 40-plussers nog steeds zo gevoelig voor zijn. In de sociale netwerken terecht komen was de oplossing. De vraag is nú echter ook hoe je als merk relevant kunt worden binnen instant messaging. Er zijn nog weinig merken die hierop iets verzonnen hebben, en het in Nederland populaire WhatsApp staat ook nog weinig toe. Creativiteit is geboden.’ 

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel