Wordfeud nog steeds mateloos populair onder ouderen

Wordfeud is ruim 5 jaar na de lancering nog steeds mateloos populair, vooral onder ouderen. Uit nieuwe cijfers blijkt dat 23 procent van de ouderen nog steeds het Scrabble-spelletje op de smartphone heeft.

Dagelijks verschijnen er nieuwe games voor de iPhone. Toch zijn er een paar klassiekers die de spelers maar blijven boeien. Wordfeud is een goed voorbeeld daarvan: ruim 5 jaar na de lancering zijn er nog steeds veel Nederlanders die Wordfeud spelen. De Scrabble-variant staat op 1,8 miljoen toestellen in Nederland geïnstalleerd, vooral bij ouderen.


Wordfeud voor iPad binnen enkele dagen beschikbaar

Wordfeud: Scrabble op afstand

In de leeftijdscategorie 65 tot 80 jaar heeft maar liefst 23 procent Wordfeud geïnstalleerd op de smartphone. Dat percentage is een stuk hoger dan het gemiddelde onder de Nederlanders, namelijk 15 procent. Tieners zijn het minst geïnteresseerd: op slechts 6 procent van de toestellen staat het Scrabble-achtige spelletje. De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeker Telecompaper.

Volgens Telecompaper wordt Wordfeud gemiddeld 21 dagen per maand gespeeld, waarmee de spelers 74 minuten per week mee kwijt zijn. En zoals hierboven al bleek: hoe ouder de smartphonebezitter, des te groter de kans dat er Wordfeud op het toestel staat. Er zijn nog meer games die mensen maar blijven spelen, zoals Candy Crush Soda (54 minuten per week) en Angry Birds (14 minuten).

Bekijk ook

Onderzoek: 'We zijn Draw Something sneller zat dan Wordfeud'

Draw Something verveelt sneller dan Wordfeud. Dat concludeert Marketingfacts-blogger Freek Janssen na een onderzoek onder Nederlandse Draw Something-gebruikers.

Wordfeud is niet alleen de game die wekelijks de meeste speeltijd opsnoept, maar die ook extreem goed wordt gewaardeerd: 97 procent van de gebruikers vindt het spel goed of zeer goed. Andere games scoren tussen de 90 en 96 procent. Die hoge score is ook wel te begrijpen: als je een game jarenlang blijft spelen, ben je er blijkbaar dol op.

Wordfeud: weinig veranderd

Wordfeud: Zodra de beschikbare vakjes op zijn is het spel voorbij.Waarom het spel zo succesvol is onder ouderen, vermeldt het onderzoek niet. Maar we hebben wel een idee waarom de game nog steeds blijft boeien. Ten eerste is het een bekend spelidee, waardoor iedereen met een smartphone meteen kan meedoen. Iedereen kent de regels en je kunt op elk moment in je eigen tempo scrabbelen met familie en vrienden. Bovendien hoeven die vrienden niet altijd in de buurt te zijn: ook als iemand ziek is kun je gewoon blijven doorscrabbelen.

Bovendien is de game in de loop van de tijd nauwelijks veranderd. De foto hierboven dateert uit 2011; vandaag de dag ziet de game er nog hetzelfde uit. Er is geen groot redesign geweest, waardoor de game voor veel mensen een vertrouwde indruk wekt.

Een andere factor waar we in onze omgeving van hoorden, is dat Wordfeud vaak wordt gebruikt als een makkelijke manier om contact te houden met oudere familieleden. Als opa of oma vijfmaal per dag woorden blijft leggen, weet je dat het goed gaat, zonder dat je om de paar uur hoeft te vragen.

Wordfeud: iedereen kent de spelregels

In het bordspel krijg je 7 letters waarmee je een woord moet vormen op het spelbord. Elk woord moet aansluiten op de reeds aanwezige woorden. Door zoveel mogelijk moeilijke letters zoals Q en X te gebruiken scoor je extra punten. Ook kun je je puntenaantal vergroten door een vakje met dubbele woord- of letterwaarde te gebruiken. Kortom: alles werkt op exact dezelfde manier als bij Scrabble, maar je kunt spelen in je eigen tempo. Zelfs 30 potjes tegelijk. Als je weer aan de beurt bent krijg je een pushnotificatie.

Er is nog een andere factor, waardoor Wordfeud spelers is blijven boeien: de ontwikkelaar heeft de mogelijkheid toegevoegd om het bord anders in te delen, waardoor de vakjes voor dubbele woord- en letterwaarde opeens op een andere plek zitten.

Reacties: 13 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.