10% van alle mobiele telefoon verzekeringsclaims zijn vals

Volgens de grootste mobiele telefoonverzekeraar in de UK, CPP, zijn maar liefst 10% van al hun claims frauduleus. CPP doet in Engeland voor onder andere T-Mobile (Everything Everywhere) en enkele grote banken (Royal Bank of Scotland) al hun verzekeringen.

Het hoofd Fraude preventie van deze verzekeraar, Raphael Lawson, gaat nog een stap verder. Hij claimt dat er een relatie is tussen de locatie van operator call center en de hoogte van het aantal fraude gevallen. Bekende fraude hotspots zijn namelijk Cardiff (call center T-Mobile/Orange), Leeds (O2) en Glasgow (Three). Omdat call centers medewerkers veel achtergrond informatie hebben over verzekeringen en ook netwerken, is het veel makkelijker voor hen om te frauderen. Omdat het vooral om studenten gaat lijkt het erop dat zij informatie bewust (sociale media) of onbewust, in de kroeg, delen met anderen. Hierdoor is het makkelijker om  kunnen hiervan optimaal gebruik maken om vervolgens te frauderen. Overigens zijn er ook nog andere delen van Groot-Brittannië die bekend staan om hun hoge fraude percentage. Berucht is de wijk Waterloo in Liverpool. In maar liefst 58% van alle mobiele telefoon claims zou het om fraude gaan. Een enorme kostenpost voor verzekeraars. Uiteindelijk wordt dit verrekend in de premie en zijn wij allemaal de dupe.

De relatie tussen call centers en fraude is wellicht  een beetje vergezocht. Maar het zou zo maar kunnen dat ook in Nederland er relatief veel gefraudeerd wordt in Groningen, Maastricht en Den Haag/Zoetermeer. Verzekeringen kunnen een positieve bijdrage leveren aan de winstgevendheid van de telecom retailer. Heikel punt is en blijft altijd fraude. Vaak moeilijk te bewijzen en hoe ga je de klant hierop aanspreken. Wellicht is een goed alternatief de manier waarop bijvoorbeeld ProAssist dit doe. Bij sommige van hun verzekeringsproducten komt een ProAssist autootje aan de deur om een telefoon op te halen. De chauffeur controleert het toestel aan de deur met de klant. Dit zorgt voor een veel lager fraude percentage. Dit geldt natuurlijk maar voor rond de 60% van de claims want in de overige gevallen gaat het om verlies en/of diefstal. Dan is fraude nog moeilijker aan te tonen. 

Door de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel