Bedrijven testen mobiele applicaties niet

Capgemini heeft vandaag de bevindingen van de vierde editie van het World Quality Report bekendgemaakt.[1] Het rapport, dat in samenwerking met Sogeti en HP wordt gepubliceerd, laat zien dat organisaties moeite hebben om te gaan met de uitdagingen van het mobiele tijdperk. Slechts een derde (31 procent) van de ondervraagde organisaties gaf aan dat hun mobiele applicaties op dit moment officieel worden getest. Bij kwaliteitsborging (QA) op het gebied van mobiele toepassingen kijken organisaties vooral naar de prestaties (64%) en functionaliteit (48%) en in veel mindere mate (18%) naar de veiligheid.

Nog alarmerender is dat testafdelingen van de onderzochte organisaties de nieuwe uitdagingen die de steeds verder gedigitaliseerde omgeving hun stelt, niet meer het hoofd kunnen bieden. Ze ontberen de juiste middelen, tools en methodes hiervoor. Dit terwijl het effectief testen van de kwaliteit van softwaretoepassingen nog nooit zo belangrijk voor de reputatie en operationele processen van organisaties was als nu.

In het rapport kwam naar voren dat de meeste bedrijven (51%) het doen van testen nog steeds intern heeft ondergebracht. Slechts 13% is overgestapt op een externe aanbieder die deze taak volledig van hen overneemt. De organisaties waar testen een interne aangelegenheid blijft, hebben helaas een verouderd intern kwaliteitborgingssysteem dat de nieuwe technologische ontwikkelingen niet kan bijbenen. Het rapport laat zien dat er onvoldoende vertrouwen is in de mogelijkheden van bedrijven om de kwaliteit van software te borgen. Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven (59%) gaf aan dat de kennis van de laatste tools en technologieën van hun QA-teams slechts 'gemiddeld' is. Tweederde van de bedrijven gaf toe dat ze niet beschikken over de juiste tools om hun mobiele applicaties te testen. Een derde beschikt niet over de juiste testmethoden en -procedures (34%) of over de benodigde vakkennis (29%).

Consistente en betrouwbare softwaretoepassingen zijn ontzettend belangrijk geworden voor de operationele processen van organisaties. Maar het gebrek aan vertrouwen in de interne mogelijkheden van bedrijven om toezicht te houden op de kwaliteit van hun software en het testen ervan, is onmiskenbaar, met name als het gaat om mobiele applicaties,” aldus Michel de Meijer, Global Service Line Testing Lead, Capgemini Group. “Bedrijven die wereldwijd opereren moeten via verschillende mobiele apparaten overal en altijd bereikbaar zijn en toegang verschaffen aan vaak wel duizenden medewerkers en soms wel miljoenen klanten. Ze kunnen de uitdagingen die aan hen worden gesteld vaak maar moeilijk het hoofd bieden. QA-teams moeten serieus hun geïntegreerde teststrategieën, die zich uitstrekken van de traditionele toepassingen tot de nieuwe mobiele applicaties, opnieuw bekijken om bij te blijven met de veranderende eisen van hun gebruikers.”

Het rapport gaat verder ook dieper in op de impact van cloud computing op testen en kwaliteitsborging. Ongeveer een kwart (22%) van de applicaties van de ondervraagde bedrijven, wordt nu via de cloud aangeboden. De verwachting is dat het aandeel hiervan zal toenemen tot een derde (32%) in 2015. Dit heeft als gevolg dat het testen in de cloud aanzienlijk toeneemt, omdat steeds meer QA-professionals bekend raken met de cloud als testplatform. Iets meer dan een kwart (28%) van het testen wordt nu in een cloud-omgeving gedaan. Het rapport verwacht een groei naar 39% voor het jaar 2015. Slechts iets meer dan 4% van de bedrijven verwacht dat ze de komende drie jaar geen gebruik gaat maken van cloudtechnologie voor kwaliteitsborging. Twee jaar geleden bedroeg dit aantal nog 31%. Dit geeft duidelijk aan dat de verwachte voordelen van een cloud-gebaseerde kwaliteitsborging ruimschoots opwegen tegen de nadelen.

Het rapport onthulde verder dat er voor kwaliteitsborging in 42% van de gevallen meer budget vrijkwam en dat in slechts 11% van de gevallen het budget werd verlaagd in het afgelopen jaar. Dit komt doordat bedrijven kostenbesparingen en een kortere introductieperiode willen bewerkstelligen. Het merendeel van de bedrijven (53%) dat aan het onderzoek deelnam, verwacht dat de QA-budgetten in 2015 zullen toenemen en slechts iets minder dan een vijfde (18%) voorziet een daling. Vanuit het oogpunt van verdere kostenbesparingen en efficiency streven organisaties ernaar de kwaliteitsborging te centraliseren en consolideren. Hierdoor tekent zich een duidelijke trend af richting investeringen in Testing Centers of Excellence (TCOE[2]), aldus het onderzoek. Alhoewel niet meer dan 6% van de bedrijven op dit moment een geheel operationeel TCOE hebben, betekent dit een stijging van 50% ten opzichte van 2011. Bijna tweederde (60%) is momenteel bezig met (de planning van) het opzetten van een TCOE als onderdeel van het veiligstellen van verder concurrentievoordeel.

Organisaties moeten beperkte middelen en innovatie in evenwicht brengen als ze groei willen stimuleren en zich verder willen onderscheiden van de concurrentie,” aldus Matthew Morgan, vice-president, Hybrid IT and Cloud, Product Marketing, Software, HP. “Organisaties dienen hun middelen om te testen en hun testprocedures bij te werken en te optimaliseren, zodat kosten kunnen worden bespaard, introductietijden teruggedrongen en de kwaliteit van dienstverlening verbeterd. Tegelijkertijd kunnen ze profiteren van de nieuwe levermodellen, zoals mobiele en sociale technologie en cloud technologie.

Door: persbericht Capgemini

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel