Zalando gaat ook telefoons verkopen

Stel je voor: Zalando gaat opeens ook mobiele telefoons verkopen naast kleding en schoenen . Dat is even schrikken. Wat voor impact zou dat op de telecommarkt hebben? Even wat cijfers. Zalando had een omzet van € 437 miljoen in het laatste kwartaal. Dit is een groei van 70% in vergelijking met 12 maanden geleden. Door de warme en droge zomer, die ook nog eens relatief laat begon, is de groei wel afgevlakt. Winstcijfers maakt Zalando niet bekend.

Wel is het verlies over 2012 bekend. Bij een omzet van € 1,2 miljard boekte de Duitse webwinkel een verlies van € 80 miljoen. Het bedrijf heeft vijf jaar na haar oprichting alleen maar marktaandeel gekocht en nog nooit één euro winst gemaakt, maar dat is hun strategie.

Zalando maakt sier met het gratis verzenden van je aankoop maar ook het gratis weer terugsturen.

Juist het gemak van het retourneren van gekochte producten wordt door Zalando tot een unique selling point gemaakt. Maak je geen zorgen over je maat, bestel gewoon meerdere maten en wat je niet past op mooi vindt, stuur je gratis terug. Het bedrijf geeft je bovendien maar liefst 100 dagen om terug te komen op je aankoop. 100 dagen!

In Nederland is MediaMarkt de grootste verkoper van mobiele telefoons. Geen enkele retailer, inclusief online, is in staat om zoveel gelockte als simlock vrije toestellen met of zonder abonnement de markt in de duwen. Prijs, marketing en beschikbaarheid zijn de drijvende krachten achter dit succes. Maar wat als Zalando onze markt betreedt? Wat als consumenten ook bij de aankoop van telefoons en accessoires 100 dagen de tijd krijgen om een toestel te testen? Gewoon bestellen en  als  je van je aankoop afwilt,  zonder problemen en 'no questions asked' op kosten van Zalando het toestel terugsturen. En de service? Toestel kapot, opsturen en Zalando stuurt een nieuwe op.

Dit lijkt een sprookje en dat is het natuurlijk ook. Zalando gaat helemaal géén telefoons verkopen. Consumentenelektronica is een volstrekt andere markt met een andere dynamiek dan de modewereld. Zo is om te beginnen de marge in telecomretail al velen malen lager. Maar de markt kan wel wat leren van een bedrijf als Zalando. Zet de klant centraal en zorg dat een consument probleemloos kan winkelen. Dus bijvoorbeeld telefoons testen, bekijken, voelen en gebruiken in een showroom en dan gewoon vanuit je luie stoel wanneer je dat wilt online bestellen. Niet al te moeilijk doen over het terugsturen. Geef klanten hiervoor een ruime periode en zorg dat vooral de service goed geregeld is. Telefoon kapot? Hup, meteen een leentoestel of vervangend toestel. Er zijn genoeg logistieke partijen in Nederland die dit voor relatief weinig geld kunnen doen.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel