Mobiel adverteren: net zo veranderlijk als het weer

 
Het is algemeen bekend dat het weer de Nederlandse gemoederen flink bezighoudt. Maar behalve erover praten, beïnvloedt het weer ook het gedrag van mensen. Zo wordt er, nu we deze week één van de koudste dagen in augustus ooit beleefden, weer uitgebreid gezocht naar last-minute vakanties in warmere oorden. 

Met weer-targeting kunnen adverteerders handig op het weer en bijbehorend gedrag inspelen. Bij weer-targeting bepaalt het actuele weertype, de temperatuur en de geografische locatie waar en wanneer mobiele advertenties worden getoond. Hierdoor krijgt de doelgroep altijd de meest optimale en relevante advertentie te zien. 

Hoe je als adverteerder weer-targeting optimaal kan benutten, licht Widespace, de Europese marktleider in premium mobile advertising, toe in de onderstaande tips.

Tweeledige campagne
Zet een tweeledige campagne op. Zorg ervoor dat je bij zowel mooi als slecht weer een campagne kunt tonen. Zo weet je zeker dat jouw doelgroep altijd een relevante advertentie te zien krijgt, ongeacht het weer. Als reisorganisatie toon je bij mooi en zonnig weer bijvoorbeeld advertenties van reisbestemmingen met indrukwekkende landschappen en bij regenachtig weer advertenties van zonnige last-minute bestemmingen. Voor Apollo, de derde grootste reisorganisatie van Zweden, leverde weer-targeting in juni 2014 een stijging van 32 procent in de verkoopcijfers op.

Mobile native
Om een positieve gebruikerservaring te creëren bij zowel goed als slecht weer, zorg je ervoor dat de advertentie mobile native is. Maak de advertentie aantrekkelijk en zorg ervoor dat je alle features van de smartphone benut. Zo was de advertentie van Apollo een kras-banner waarbij de gebruiker over het scherm moest ‘krassen’ om de aanbieding te zien. Ga de interactie met je doelgroep aan en verplaats je in de consument.

Laagdrempelige producten
Bedenk goed welk product je met weer-targeting wilt adverteren. De koopintentie van consumenten is doorgaans hoger bij laagdrempelige producten. Fast moving consumer goods lenen zich bijvoorbeeld prima voor weer-targeting. Speel in op het sentiment en denk bijvoorbeeld aan een advertentie van een ijsje of koud biertje bij mooi weer. Of geneesmiddelen tegen verkoudheid en warme chocolademelk tijdens koude perioden.

Applicaties
Beperk je niet alleen tot weerapplicaties. Hoewel dit het meest logische platform lijkt, kunnen weer getargete advertenties ook uitstekend op andere apps en mobiele websites worden getoond. Met name advertenties van producten bedoeld voor een brede doelgroep zijn voor vrijwel elke applicatie geschikt. Houdt er wel rekening mee dat mobiele websites doorgaans vluchtiger worden bekeken dan applicaties.

“Het weer speelt in de zomer vaak een belangrijker rol. Mensen verlangen naar een warme zomer en zoeken graag de zon op. Toch is weer-targeting het gehele jaar door effectief. Waar je ijs en koud bier in de zomer toont, kan men in de herfst paraplu’s tonen en in de winterperiode erwtensoep of rookworst”, legt Keith Ta, Country Manager Nederland bij Widespace, uit. “Doordat we samenwerken met grote internationale weerstations en beschikken over gedetailleerde geografische informatie, kunnen we automatisch en bijna real time advertenties aanpassen. Net zo veranderlijk als het weer, wordt ook op het laatste moment pas bepaald welke advertentie de consument te zien krijgt.”

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel