Muziek op mobiele telefoon verdringt losse mp3-speler en iPod
Den
Haag, 20 september 2012 - Ruim de helft van de jongeren geeft met liefde een
jaar van zijn leven op als hij daarvoor een levenlang naar muziek kan luisteren.
En 43% heeft liever een jaar lang geen seks, dan een muziekloos leven. Kortom,
muziek is voor jongeren van levensbelang. Dagelijks luisteren zij ruim 4 uur
naar muziek on demand (dus exclusief muziek die zij luisteren via radio
en tv). Daarvan luisteren zij 1,2 uur onderweg. De mobiele telefoon wint aan
populariteit als luisterinstrument voor onderweg: bijna 40% van de jongeren
vindt dat de mp3-speler of iPod de kast in kan om vervangen te worden door hun
mobiel. Dit blijkt uit Het Mobiele Muziekbelevingsonderzoek van
telecomprovider Hi onder bijna 800 jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 25
jaar.
De voordelen van muziek luisteren op de mobiele telefoon
liggen voor de hand; een mobiel heb je altijd bij je (74%) en het is prettig dat
je niet meer twee apparaten hoeft mee te nemen (56%). Jongeren vinden het
belangrijk altijd en overal hun favoriete muziek bij zich te hebben. Onderweg
wordt op de mobiel hoofdzakelijk geluisterd naar zelf gedownloade
afspeellijsten. Verder laat het onderzoek ook zien dat (betaalde) muziekdiensten
zoals Spotify op de mobiel terrein winnen.
Betalen voor mobiele
muziek
Hoewel jongeren betaalde muziekdiensten nog vaak te duur vinden,
gebruikt toch al 27% van de ondervraagden iTunes en 18% Spotify. Onderweg maakt
12% gebruik van iTunes als bron van de muziek en 10% Spotify. Oudere jongeren
(21-25 jaar) kiezen vaker voor betaalde muziekdiensten op de mobiele telefoon
dan 16- tot 20-jarigen.
Onder bepaalde voorwaarden willen jongeren best wel overwegen voor muziek te betalen. Zo geeft 19% aan dat ze een betaalde muziekdienst zouden overwegen als het deel uit zou maken van hun mobiele-telefoonabonnement. Juist aan die behoefte komt Hi tegemoet. Om een wereld aan muziek op heel toegankelijke wijze dicht bij jongeren te brengen, biedt Hi per 1 oktober binnen het bestaande Hi Messaging XL-abonnement gratis Spotify Premium aan, t.w.v. € 10,- per maand. De abonnementsprijs blijft ondanks deze toevoeging ongewijzigd. Bestaande Hi Messaging XL-klanten kunnen vanaf 1 november a.s. Spotify Premium activeren via hun persoonlijke Mijn Hi omgeving.
Onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in september 2012 onder 779 personen in de leeftijd van 16 -25 jaar.