Muziek op mobiele telefoon verdringt losse mp3-speler en iPod

Den Haag, 20 september 2012 - Ruim de helft van de jongeren geeft met liefde een jaar van zijn leven op als hij daarvoor een levenlang naar muziek kan luisteren. En 43% heeft liever een jaar lang geen seks, dan een muziekloos leven. Kortom, muziek is voor jongeren van levensbelang. Dagelijks luisteren zij ruim 4 uur naar muziek on demand (dus exclusief muziek die zij luisteren via radio en tv). Daarvan luisteren zij 1,2 uur onderweg. De mobiele telefoon wint aan populariteit als luisterinstrument voor onderweg: bijna 40% van de jongeren vindt dat de mp3-speler of iPod de kast in kan om vervangen te worden door hun mobiel. Dit blijkt uit Het Mobiele Muziekbelevingsonderzoek van telecomprovider Hi onder bijna 800 jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 25 jaar.

De voordelen van muziek luisteren op de mobiele telefoon liggen voor de hand; een mobiel heb je altijd bij je (74%) en het is prettig dat je niet meer twee apparaten hoeft mee te nemen (56%). Jongeren vinden het belangrijk altijd en overal hun favoriete muziek bij zich te hebben. Onderweg wordt op de mobiel hoofdzakelijk geluisterd naar zelf gedownloade afspeellijsten. Verder laat het onderzoek ook zien dat (betaalde) muziekdiensten zoals Spotify op de mobiel terrein winnen.

Betalen voor mobiele muziek
Hoewel jongeren betaalde muziekdiensten nog vaak te duur vinden, gebruikt toch al 27% van de ondervraagden iTunes en 18% Spotify. Onderweg maakt 12% gebruik van iTunes als bron van de muziek en 10% Spotify. Oudere jongeren (21-25 jaar) kiezen vaker voor betaalde muziekdiensten op de mobiele telefoon dan 16- tot 20-jarigen.

Onder bepaalde voorwaarden willen jongeren best wel overwegen voor muziek te betalen. Zo geeft 19% aan dat ze een betaalde muziekdienst zouden overwegen als het deel uit zou maken van hun mobiele-telefoonabonnement. Juist aan die behoefte komt Hi tegemoet. Om een wereld aan muziek op heel toegankelijke wijze dicht bij jongeren te brengen, biedt Hi per 1 oktober binnen het bestaande Hi Messaging XL-abonnement gratis Spotify Premium aan, t.w.v. € 10,- per maand. De abonnementsprijs blijft ondanks deze toevoeging ongewijzigd. Bestaande Hi Messaging XL-klanten kunnen vanaf 1 november a.s. Spotify Premium activeren via hun persoonlijke Mijn Hi omgeving.

Onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in september 2012 onder 779 personen in de leeftijd van 16 -25 jaar. 


Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel