Oplichters zijn het!

Wij kennen allemaal het maandelijks terugkerend spektakel: de mobiele telefoonrekening. Weinig facturen zijn bewust zo ingewikkeld en onoverzichtelijk gemaakt als die van de netwerk operators. Het kan niet anders dan dat hierover tussen de verschillende partijen over is gesproken met als enig doel ons leven moeilijk te maken.  Immers of het nu KPN, Vodafone of T-Mobile is, al hun rekeningen zijn volstrekt niet te begrijpen.

Het moet toch niet zo ingewikkeld zijn om een simpel overzicht te maken van je abonnement en de kosten die eventueel buiten je bundel zijn gemaakt? Nou vergeet het maar. Op de factuur verschijnen allerlei vage posten, die vervolgens vaak weer te pas en te onpas gecrediteerd worden. Extra kosten voor data, in het of naar het buitenland bellen, kortom in de meeste gevallen is het voor de klant niet te controleren.

Waarschijnlijk denken de netwerken hoe moeilijker wij het maken, des te minder klachten krijgen we. Dit is zonder twijfel waar maar, zelf begrijpen ze het overigens ook niet. Bel maar eens met een willekeurige klantendienst van een van de providers. Standaard krijg je het bekende riedeltje: ‘Het staat op de factuur,dus het zal wel kloppen. Maar wij gaan het wel even voor u uitzoeken’.  Ik garandeer je in meer dan 80% van de gevallen klopt het helemaal niet. Bijna altijd blijken onze betrouwbare netwerken toch ergens een foutje te hebben gemaakt: ‘,O sorry wij hadden een vinkje niet aangezet voor goedkoop datagebruik in het buitenland. Wij zullen de teveel berekende kosten te weten € 1.124,56 met uw volgende rekeningen verrekenen’. De komende maanden hoef je geen abonnementskosten te betalen maar je bent wel lekker aan het voorfinancieren.

Niet betalen is geen optie want dan word je meteen afgesloten. Recent onderzoek toont immers aan dat in geen enkele branche zo snel tot actie wordt overgegaan als er niet betaald is. Ik geloof na iets meer dan 40 dagen. Niet betaald en je gaat meteen op zwart. Veel sneller dan in iedere andere sector.

Het klopt gewoon niet. Ik roep de OPTA dan ook op eens goed naar het factureren van onze mobiele vrienden te kijken. Eens zien of hier geen sprake is van een kartel, een oplichtingskartel dan wel. Zodra er een telefoonmaatschappij is met normale en begrijpelijke rekeningen stap ik over. En wel meteen!

Door: zuur

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel