We kijken wel mobiel maar betalen gebeurt nog op de computer

Nederlanders zijn nog steeds bang om via hun smartphone of tablet online bestellingen te doen. Oriënteren gebeurt vaak mobiel, afrekenen gaat meestal via de computers. De grootte van het scherm van een smarpthone of tablet wordt als te klein ervaren om gemakkelijk betaalgegevens, zoals een credit card-nummer, in te voeren. Op een tablet wordt maximaal € 366 besteed, op een smartphone € 299 en op een computer tot € 1.350.

37% van de ondervraagden gebruikt meer dan één tablet:

En volgens dit onderzoek is Android duidelijk de tabletmarktleider in Nederland

------------------------------

Mannelijke tabletgebruikers kopen méér online dan vrouwen. Toch zijn zowel mannen als vrouwen die over een tablet beschikken heavy shoppers. Op een tablet wordt het liefst geshopt naar mode, entertainment en reisproducten. Dit blijkt uit onderzoek naar het online winkelgedrag van duizend tabletgebruikers in de leeftijd van 16-65 jaar, uitgevoerd door Noviodata in opdracht van media adviesbureau Stroom uit Rotterdam.

Uit het onderzoek (interessante slidshow) blijkt verder dat mannen vooral big spenders zijn. Via hun tablet sluiten ze verzekeringen af of kopen dure elektronica. Maar steeds meer mannen vinden online ook hun weg naar webwinkels die schoenen en/of kleding verkopen. Tablets worden dus door zowel vrouwen als mannen gebruikt om zich te oriënteren op het actuele mode aanbod.

Onmisbaar device
Sinds de introductie van de iPad in juli 2010, is de tablet een onmisbaar device geworden in huishoudens. Inmiddels heeft 37 procent van de gebruikers al meerdere tablets in huis. Bijna 10 procent van de huishoudens heeft zelfs meer dan drie tablets en dat heeft te maken met thuiswonende kinderen. Gemiddeld is de Nederlander één uur per dag actief op de tablet. De veelgebruikers zijn gezinnen met kinderen en jonge mannen tussen de 16 en 34 jaar.

Liever sites dan apps
Tablets en smartphones worden gebruikt voor oriëntatie tijdens het online winkelproces. Daarbij wordt liever gebruik gemaakt van websites dan van apps. Bij tablets geeft 75 procent de voorkeur aan sites en bij smartphones is dat 67 procent. Google (32%) en websites van winkels (11%) zijn populair. Bij elektronica en verzekeringen spelen vergelijkingssites een prominente rol. De meest populaire apps zijn die van zoekmachines (15%), vergelijkingssites en winkels (beide 6%).

Customer journey
Van de online kopers oriënteert 45 procent zich graag in fysieke winkels op het kledingaanbod. Bij reizen is het net andersom, dan zegt 77 procent liever en laptop/pc te gebruiken en 15 procent kijk op de tablet. Bij oriëntatie op opleidingen is de tablet bij 13 procent favoriet, voor elektronica en verzekeringen is dat 10 procent. De smartphone is minder favoriet voor product oriëntatie. Maximaal 2 procent van de ondervraagden kijkt thuis op de smartphone.

Inspiratie en oriëntatie
De ondervraagden laten zich graag op hun tablet inspireren (30%), maar de uiteindelijke aankoop en afrekening doen ze het liefst op de laptop/pc. Het bedrag dat gemiddeld maximaal op de laptop/pc wordt uitgegeven is € 1.350. Op de tablet geven we maximaal € 366 uit en op de smartphone € 229. De grootte van het scherm is bij afrekening belangrijk. Mensen vullen ook niet graag hun creditcardgegevens in op een smartphone of tablet.

Effectieve advertising 
Daar waar de reclame op smartphones enorm toeneemt is de tablet is voor veel adverteerders nog steeds onontgonnen terrein. En dat is opmerkelijk want de tabletgebruikers zijn een interessante kooplustige doelgroep. Ook al blijven de directe transacties wellicht wat achter, de tablet vervult een belangrijke rol aan het begin van het koopproces. Advertising in deze fase kan dan ook zeer effectief zijn. Van de respondenten gaf 1 op de 5 aan dat ze naar aanleiding van reclame op de tablet meer informatie zijn gaan zoeken, 1 op de 6 bezocht de betreffende website en 1 op de 10 kocht vervolgens het product. Binnen alle mogelijkheden die tabletreclame biedt is vooral branded content voor meer dan een derde van de respondenten een gewaardeerde manier om product informatie tot zich te nemen.

(via: Markertingtribune)

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel