Weinig animo voor grote databundel bij smartphone

Nederlandse consumenten hebben weinig interesse in een grote databundel bij hun smartphone-abonnement. Nog geen kwart van de consumenten is op zoek naar een abonnement met meer dan 1500 MB per maand.

Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Budger.nl onder bijna 20.000 oriënterende smartphone geïnteresseerden.

Door de steeds verdere uitrol van 4G-netwerken in Nederland en lanceringen van smartphones die hier geschikt voor zijn, is het voor steeds meer mensen mogelijk gebruik te maken van hoge mobiele internetsnelheden. Hiermee worden muziek- en videostreaming, gaming en clouddiensten gemeengoed. Ondanks de groeiontwikkeling in het gebruik van deze diensten is de Nederlandse consument niet van plan gebruik te maken van een grote databundel bij afsluiting van een (nieuw) smartphone abonnement. Ruim 75% van de consument verwacht de komende één of twee jaar af te kunnen met maximaal 1500 MB aan data.

Zo zoekt 30,1% een abonnement met minimaal 500 MB data per maand, en 40,6% wil een databundel van minimaal 1000 tot 1500 MB per maand. Grote databundels van 3000 MB of meer zijn niet populair: slechts 8,9% van de consumenten zoekt hier actief naar. De gegevens zijn gebaseerd op het gebruik van de vergelijkingstool door 19.522 bezoekers op Budger.nl in het derde kwartaal van 2014.

Ondanks de lage interesse bieden providers KPN, Vodafone en T-Mobile bundels aan van 3000 MB en hoger. T-Mobile spant de kroon met een bundel van 10 GB per maand. De verwachting dat consumenten door 4G behoefte hebben aan grotere databundels lijkt tot nu toe echter uit te blijven.

Gemiddeld gebruikt een consument 310 MB per maand (bron: Tweakers.net, mei 2014). Het lage verbruik heeft ook te maken met de vele wifi-hotspots die op steeds meer plekken gratis toegankelijk zijn. Op die manier is men ook buitenshuis niet meer afhankelijk van de eigen dataverbinding. Als gevolg hiervan is 6% van de Nederlanders van plan om de databundel te verkleinen (bron: Telecompaper, oktober 2014).

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel