Gegevens Telfort klanten op straat

Bij Telfort is de ‘Mijn Telfort’ omgeving tijdelijk afgesloten geweest. Het telecombedrijf nam deze preventieve maatregel na een tip dat klantgegevens op een externe site zichtbaar waren. Intern onderzoek heeft uitgewezen dat geen klantgegevens uit de Telfort database zijn vrijgekomen, maar dat inloggegevens van circa duizend klanten via een niet-officiële app op een externe site geplaatst zijn.  Het gaat om informatie die klanten zelf hadden ingevuld op de externe clandestiene app, die zij konden downloaden in de Windows store. 

Veiligheidshalve is gedurende het interne onderzoek de “Mijn Telfort” omgeving enige uren niet bereikbaar geweest. De toegang tot “Mijn Telfort” voor de klanten die het betrof is proactief geblokkeerd. Deze klanten zullen op korte termijn rechtsreeks en individueel worden benaderd om ze weer toegang te geven tot de Mijn Telfort omgeving. 

Telfort zal Microsoft benaderen om de app zo spoedig mogelijk uit de store te laten halen. De app voert ongeautoriseerd het logo van Telfort. Bovendien staat in de voorwaarden van de Windows app store dat de makers van apps de privacy van de gebruikers te allen tijde moeten waarborgen. Dat is in dit geval dus blijkbaar niet gebeurd. Telfort overweegt juridische maatregelen tegen de bouwer van de app. In de store werd de app omschreven als een niet-officiële app. Telfort waarschuwt klanten om nooit niet-officiële apps te downloaden en te gebruiken.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel