Gegevens Telfort klanten op straat
Bij Telfort is de ‘Mijn
Telfort’ omgeving tijdelijk afgesloten geweest. Het telecombedrijf nam deze
preventieve maatregel na een tip dat klantgegevens op een externe site
zichtbaar waren. Intern onderzoek heeft uitgewezen dat geen klantgegevens uit
de Telfort database zijn vrijgekomen, maar dat inloggegevens van circa duizend
klanten via een niet-officiële app op een externe site geplaatst zijn.
Het gaat om informatie die klanten zelf hadden ingevuld op de externe
clandestiene app, die zij konden downloaden in de Windows store.
Veiligheidshalve
is gedurende het interne onderzoek de “Mijn Telfort” omgeving enige uren niet
bereikbaar geweest. De toegang tot “Mijn Telfort” voor de klanten die het
betrof is proactief geblokkeerd. Deze klanten zullen op korte termijn
rechtsreeks en individueel worden benaderd om ze weer toegang te geven tot de
Mijn Telfort omgeving.
Telfort
zal Microsoft benaderen om de app zo spoedig mogelijk uit de store te laten
halen. De app voert ongeautoriseerd het logo van Telfort. Bovendien staat in de
voorwaarden van de Windows app store dat de makers van apps de privacy van de
gebruikers te allen tijde moeten waarborgen. Dat is in dit geval dus blijkbaar
niet gebeurd. Telfort overweegt juridische maatregelen tegen de bouwer van de
app. In de store werd de app omschreven als een niet-officiële app. Telfort
waarschuwt klanten om nooit niet-officiële apps te downloaden en te gebruiken.