KPN beboet voor benadelen concurrenten bij zakelijke doorschakeldienst

KPN is verplicht concurrenten die gebruikmaken van het netwerk van KPN vooraf te informeren over welke diensten KPN gaat aanbieden aan haar eigen zakelijke klanten. Daarnaast moet KPN concurrenten tijdig de kans bieden om eenzelfde aanbod te doen aan zakelijke klanten. Daarmee wordt oneerlijke concurrentie voorkomen. KPN heeft dit voor de zakelijke doorschakeldienst *21 online niet gedaan. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan KPN boetes opgelegd van in totaal 2,7 miljoen euro.

De verplichting geldt sinds 2009. In 2013 heeft KPN haar fout hersteld en heeft zij niet alleen aan haar concurrenten het bestaan van deze dienst bekendgemaakt, maar deze ook beschikbaar gesteld voor concurrenten. KPN is in het verleden al meerdere keren beboet voor dit soort overtredingen, zoals bij het aanbieden van breedbanddiensten op het glasvezel- en kopernetwerk en het niet gelijktijdig geven van tariefinformatie voor de aanbesteding van vaste telefonie voor grote overheidsorganisaties. Dat is slecht voor de concurrentie en dus voor consumenten en bedrijven. Die betalen uiteindelijk de rekening.

Henk Don, bestuurslid ACM: “De nu beboete overtredingen hebben plaatsgevonden voor het opheffen van het verscherpte toezicht per juli 2014. KPN heeft daarbij aangegeven haar gedrag te verbeteren.” Bij het opheffen van het verscherpte toezicht heeft KPN toegezegd haar complianceorganisatie verder te verbeteren en daar ook actie op ondernomen. Daarnaast wil KPN lessen trekken uit het verleden en is ze bereid om in de dagelijkse praktijk verder te werken aan een op vertrouwen gebaseerde toezichtrelatie. Als basis hiervoor zijn ACM en KPN een aangepast Compliance Handvest overeengekomen, ter vervanging van het Compliance Handvest uit 2008.

Door: persbericht

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel