Prijs belangrijkst bij aanschaf mobiel abonnement, no-frills groeit naar 40%

T-Mobile en Vodafone zijn de grootste postpaid aanbieders in Nederland, ruim veertig procent van de Nederlanders met een mobiel abonnement zit bij een van beide aanbieders. Het gaat daarbij niet om de MNO’s, maar om de merken Vodafone en T-Mobile zelf. Beide aanbieders hebben echter, samen met KPN en haar second brand Hi te lijden, onder de opkomst van de no-frills providers, zo blijkt uit het Postpaid Mobile Insight report 2014 Q3 van Telecompaper. 

Waar de premium providers T-Mobile, Vodafone, KPN en Hi vaak extra diensten aanbieden, richten no-frills providers – zoals Telfort, Tele2, Hollandsnieuwe en Simpel – zich vooral op prijs. De populariteit van de no-frills providers in de postpaid markt groeit en momenteel is vier op de tien abonnementen afgesloten bij een dergelijke provider. Niet verwonderlijk want 42 procent van de Nederlanders met een abonnement noemt prijs als reden voor de keuze van de provider, op gepaste afstand gevolgd door merk/model handset en netwerkkwaliteit. 

Telecompaper ondervroeg van juli tot en met september 2014 ruim 12.000 Nederlanders in de leeftijd van 12-80 jaar over hun mobiele aansluiting. Zo werd gevraagd welke provider ze hebben en waarom, welke handset ze kozen en waarom, wat voor soort abonnement er is afgesloten en waar en wat er voor dit abonnement maandelijks betaald wordt. 

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat 11 procent van de postpaid-klanten meer dan 50 euro per maand betaalt voor zijn abonnement, al dan niet in combinatie met een telefoon. Naast pakketten worden er tegenwoordig steeds vaker losse SIM-kaarten verkocht (SIM-only), waarbij consumenten hun telefoon los kopen of een telefoon gebruiken die zij eerder uit een oud abonnement hebben meegenomen. Het aandeel SIM-only klanten nam het afgelopen jaar toe van 34 procent naar 43 procent. Deze losse SIM-kaarten worden vooral via internet verkocht, de fysieke winkel is hiervoor minder populair.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel