Zo krijg je mobiel internet van Ziggo weer werkend

Ziggo-klanten kunnen een storing op mobiel internet krijgen, als ze naar iOS 9 updaten. Het heeft te maken met overschrijven van APN-instellingen. Met deze tip los je het op!
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

iphone handZiggo heeft klanten gisteren gewaarschuwd dat ze niet moeten updaten naar iOS 9, omdat mobiel internet kan wegvallen. Het probleem heeft te maken met het overschrijven van APN-instellingen. Volgens Ziggo werkt Apple aan een oplossing, maar dat kan wel even duren. Gelukkig heeft iCulture-lezer Patrick een methode gevonden die bij hem wel blijkt te werken: het opnieuw instellen van de APN-instellingen.


Patrick schrijft:

Ik had na het updaten van iOS 9 ook geen mobiel internet meer op mijn iPhone, echter na het opnieuw instellen van de APN instellingen werkte het wel weer. Mijn provider is Ziggo.

Patrick loste zijn probleem op, door de APN-instellingen opnieuw in te voeren:

  1. Hiervoor ga je naar Instellingen > Mobiel Internet > Mobiel datanetwerk.
  2. Bij APN vul je in: ziggo.dataxs.mobi (oude klanten) of internet.ziggo.nl (nieuwe klanten of voormalige UPC-klanten)
  3. Gebruikersnaam en wachtwoord hoef je niet in te vullen.

Werkt het niet? Dan kun je de volgende opties proberen:

  • Probeer een andere APN, bijvoorbeeld: internet.ziggo.nl als je eerder ziggo.dataxs.mobi hebt geprobeerd.
  • Maak de APN leeg, druk op Stel opnieuw in en vul de APN in zoals hierboven aangegeven.

Het probleem speelt alleen bij mobiel internet van Ziggo. Wi-Fi van Ziggo werkt wel gewoon op de iPhone en iPad.

Deze oplossing kregen we nog aangereikt van een andere iCulture-lezer (AB):

  1. Ga naar Instellingen > Algemeen > Profielen en verwijder het Ziggo-profiel.
  2. Verwijder de APN ziggo.dataxs.mobi met de backspace-knop.
  3. Herstart de iPhone.
  4. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Mobiel datanetwerk en kies onderaan voor Stel opnieuw in.
  5. De APN staat nu ingesteld op live.vodafone.nl.
  6. Wijzig de APN handmatig in ziggo.dataxs.mobi.
  7. Met de homeknop de instellingen verlaten en niet per ongeluk weer Stel opnieuw in aanklikken. Daarna moet het weer werken.

Ook problemen bij zakelijke Vodafone-gebruikers

Zoals in ons iOS 9 ervaringen-artikel al te lezen was, hebben Vodafone en Ziggo problemen met mobiel internet. Bij Vodafone gaat het om zakelijke gebruikers, die een private APN gebruiken. Gewone zakelijke klanten en consumenten kunnen gewoon iOS 9 installeren, want zij maken gebruik van de standaard APN van Vodafone. De provider heeft Apple inmiddels geïnformeerd dat private APN’s kunnen worden overschreven door iOS 9. Apple zou al aan een oplossing werken.

Staat jouw APN ingesteld op live.vodafone.com, dan is er niets aan de hand. Je kunt dit controleren via de stappen hierboven.

Probleem bij Ziggo

De ‘storing’ van Ziggo heeft ook met het overschrijven van de APN-instellingen te maken. Ziggo gebruikt een eigen APN op het netwerk van Vodafone, namelijk ziggo.dataxs.mobi. Als je dit opnieuw invult in je APN-instellingen, heb je hopelijk weer mobiel internet. We worden op de redactie niet omringd door een grote schare Ziggo-gebruikers, dus we horen graag jullie ervaringen!

Bekijk ook

Ervaringen met iOS 9: apps opeens Engelstalig, problemen met APN en meer

De eerste ervaringen met iOS 9 lijken goed, maar er zijn toch een paar problemen. Apps zijn opeens Engelstalig en Outlook crasht na het opstarten. Ook is het even wennen aan het nieuwe lettertype.

Reacties: 25 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.