Te weinig concurrentie in Nederland dus hoge mobiele telecomprijzen

Dat concurrentie goed is voor consumenten, dat is algemeen bekend. Meer aanbieders betekent meestal lagere prijzen. De Finse onderzoekers van ReWheel hebben  de Europese telecommarkt op concurrentie onderzocht. En wat blijkt: in landen met meer interne concurrentie, zoals UK, Finland en Oostenrijk, zijn de abonnementsprijzen lager, wordt er meer mobiele data gebruikt, zijn de investeringen in het netwerk hoger en hebben meer mensen toegang tot bijvoorbeeld data-abonnementen.

ReWheel vindt het daarom geen goede trend dat enkele telecomconglomeraten zoals Vodafone, T-Mobile, Orange en Telefónica onze digitale toekomst bepalen. De mogelijke samensmelting van Orange en T-Mobile en de geplande overname van E-Plus door Telefónica in Duitsland zijn dan ook een doorn in hun oog. In markten met beperkte concurrentie, zoals daar zijn Duitsland, Spanje en Griekenland, kost datagebruik tussen de 30 en 100 keer meer dan in sterk concurrerende markten. Het gebruik is in de eerst-genoemde markten zelfs 18 keer lager en de gemiddelde 4G-snelheid maar liefst drie keer lager.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel