Zakelijke telefonie: Vodafone marktleider mobiel en KPN voor vast

Nadat het gat tussen KPN en Vodafone op het gebied van zakelijk mobiel gebruik de afgelopen jaren al steeds kleiner werd, ziet Computer Profile nu meer mobiele aansluitingen van Vodafone dan van KPN. Door de circa 6.000 geïnterviewde bedrijfslocaties, bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers, worden ruim 430.000 zakelijke mobiele abonnementen afgenomen. Hiervan betreft 44 procent een aansluiting van Vodafone, waarmee het de meest voorkomende zakelijke provider is in het MKB+ segment. Ongeveer 38 procent van de zakelijke mobiele abonnementen is een aansluiting van KPN Mobiel. Het aandeel van Telfort is daarin niet meegenomen. De Telfort-abonnementen, ongeveer 2,5 procent van het totaal, worden apart weergegeven. Binnen de geïnterviewde zakelijke doelgroep is T-Mobile de derde meest voorkomende provider. Zij zijn de laatste jaren goed voor een aandeel tussen de 11 en 12 procent. 

 


Op basis van de penetratiegraad van de zakelijke mobiele providers is KPN nog wel de grootste partij. De penetratiegraad laat zien welk percentage van de bedrijfsvestigingen een bepaalde provider inschakelt voor mobiele telefonie. Hieruit blijkt dat KPN voor 42,7 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers de provider is. Vodafone is in gebruik op 40 procent van deze locaties en T-Mobile bij 12 procent. Vodafone kent dus iets minder klanten in het zakelijke segment vanaf 50 medewerkers, maar deze klanten nemen in totaal wel meer abonnementen af dan de klanten van KPN.
Verschillen in segmenten
Het aandeel mobiele abonnementen van Tele2 is het grootst in de groothandel en het onderwijs. Ook Telfort (5%) en T-Mobile (26%) hebben hier een relatief groot aandeel. Voor overheidsinstellingen geldt dat Vodafone veruit de belangrijkste provider is, met bijna twee derde van de abonnementen. Ook IT, telecom & utilities, het handelssegment en de transportsector kunnen als Vodafone-bolwerk worden beschouwd. KPN kent haar sterkste zakelijke segmenten in de bouw, de zakelijke & financiële dienstverlening en het onderwijs.

Vaste telefonie: Vodafone blijft groeien 
Begin vorig jaar was al zichtbaar dat Vodafone nadrukkelijk aan de weg aan het timmeren was op het gebied van vaste telefonie. Die ontwikkeling heeft zich nadrukkelijk doorgezet in de loop van 2013. In totaal geeft nu 8,4 procent van de circa 6.000 geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan dat Vodafone wordt ingeschakeld voor vaste telefonie. Een jaar terug was dat nog 6 procent. In de meeste branches scoort Vodafone voor vaste telefonie een penetratie die dicht bij het marktgemiddelde (8,4%) ligt. Uitschieters naar boven zijn IT, telecom & utilities (14%), de dienstverlenende sector (9,8%) en het onderwijs (9,6%). Segmenten waar Vodafone relatief gezien nog ondergemiddeld scoort zijn de transportsector (5%) en de overheid (6%). Opvallend hierbij is dat binnen de overheid vaste telefonie van Vodafone relatief weinig gebruikt wordt, in tegenstelling tot de mobiele telefoniediensten. 
Met een penetratie van 11 procent is Tele2 de op één na grootste aanbieder van vaste telefonie bij bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers. Voor Tele2 is de overheid veruit het belangrijkste segment. Een kleine 30 procent van de overheidsinstellingen schakelt Tele2 in voor vaste telefonie. Dat is bijna driemaal zo hoog als in de dienstverlenende sector (10,6%) en bij IT, telecom & utilities bedrijven (10,7%), die na de overheid de best scorende segmenten zijn voor Tele2. 

Zoals duidelijk te zien is in figuur 3 zal KPN voorlopig nog wel een tijdje marktleider blijven voor vaste telefonie. Ruim 61 procent van de bedrijfsvestigingen schakelt KPN in, een kleine 3 procent maakt gebruik van het KPN label Telfort. In het Telfort-percentage is ook Atlantic Telecom opgenomen. Bij bouwbedrijven scoort KPN ver bovengemiddeld, hier is driekwart klant bij KPN voor vaste telefonie. De overheid is met 51 procent het segment waar KPN het slechtst scoort. Het percentage locaties dat overige providers voor vaste telefonie inschakelt is licht aan het stijgen. De belangrijkste namen binnen de overige categorieën zijn: BT, Colt, Detron, Verizon en AT&T. De kabelaars Ziggo en UPC Business laten een constant beeld zien. UPC kent een stabiele penetratie van 2 procent, Ziggo van 3 procent.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel