PayPal vergoedt retourzenden voor Nederlandse klanten

PayPal kondigt in Nederland de start aan van de service Retourkosten Vergoeding die ervoor zorgt dat webshop-bezoekers sneller tot aankoop overgaan.. Deze service werd al eerder geïntroduceerd in andere Europese landen. Recent onderzoek door IPSOS voor PayPal bevestigt dat ook de Nederlandse consument vindt dat het retourzenden standaard vergoed moet worden bij e-commerce. Het is voor de meerderheid een doorslaggevende factor bij de beslissing om een product wel of niet online te kopen.

Consumenten die een product bestellen en betalen via PayPal, kunnen dat nu, ongeacht de reden, retourzenden en krijgen de verzendkosten dan vergoed. Winkelen wordt bij zowel lokale webshops als buitenlandse webshops over de hele wereld nu dus nog aantrekkelijker. Door PayPal als betaalmiddel te hanteren, bieden webshops hun klanten de totale aankoopbescherming van PayPal, waardoor zij van aankoop tot retourzending zijn beschermd.

De introductie van deze nieuwe dienst van PayPal bleek al de juiste oplossing in twintig Europese landen waaronder Frankrijk, Spanje, Italië en Zweden. Daar zorgt deze nieuwe service er al voor dat de consument wordt gerustgesteld over eventuele retourkosten voor aankopen in het eigen land en het buitenland.

Nederlandse e-Consument

E-commerce is een onderdeel van de economie dat al jaren groeit. Onderzoek toont aan dat consumenten graag nog vaker online zouden willen winkelen, maar zich zorgen maken dat ze moeten betalen om hun producten retour te zenden als ze deze toch niet willen houden. PayPal heeft met haar standaard Aankoopbescherming de afgelopen jaren de wereld van de e-commerce vergemakkelijkt, wat nu verder wordt uitgebreid met deze nieuwe dienst waarbij PayPal retourkosten terugbetaalt.

Verzendkosten vormen een belangrijke beslissingsfactor bij online aankopen: bijna de helft van de Nederlandse consumenten vindt dat gratis verzenden een vereiste is voor winkelen binnen Nederland en 56% vindt gratis retourzenden een vereiste. Deze cijfers liggen voor aankopen bij buitenlandse webshops iets lager, respectievelijk 35% en 43%.

Bijna een op de drie online consumenten in Nederland zegt sneller iets te zullen kopen bij een website in een ander land als er geen kosten zijn verbonden aan het retourzenden. 33% geeft aan dat onzekerheid over het retourbeleid een reden is om niet bij buitenlandse websites te kopen.

“Ondanks het feit dat de e-commerce omzet in Nederland in de afgelopen jaren enorm is toegenomen, blijven er mensen die bedenkingen hebben bij het kopen op internet. Bij PayPal stellen we de wensen van klanten centraal bij de ontwikkeling van onze dienstverlening. We hebben onze klanten gevraagd wat er zou moeten veranderen hun vertrouwen in e-commerce te vergroten,” zegt Eelco van Wijk, directeur PayPal Benelux. “Uit dat onderzoek kwam onder andere naar voren dat mensen het onprettig vinden om alles vooraf te moeten betalen als ze iets op internet kopen, maar ook dat mensen bang zijn voor de retourkosten als het product om wat voor reden toch niet bevalt. Vandaar dat we afgelopen november Achteraf Betalen hebben geïntroduceerd, en dat we nu komen met de Retourkosten Vergoeding. We hopen hiermee zoveel mogelijk barrières weg te nemen voor het online shoppen.”

Niet goed? Geen probleem

Met PayPal Retourkosten Vergoeding kunnen verkopers tegemoetkomen aan de behoeften van hun klanten die de best mogelijke winkelervaring willen. Consumenten die een product bestellen en betalen met PayPal kunnen het product, ongeacht de reden, retourneren en de verzendkosten vergoed krijgen tot een maximum van 30 euro per keer en 12 maal per jaar. Het enige wat de consument hiervoor moet doen, is het verzendbewijs bewaren. Om de verzendkosten vergoed te krijgen, moeten drie simpele stappen worden uitgevoerd:

1. Download het formulier en vul het in.
2. Voeg het aankoop- en verzendbewijs bij.
3. Verzend de documenten per e-mail naar PayPal.

Dankzij de nieuwe functionaliteit ontvangt de klant het bedrag, na het volgen van deze korte procedure, binnen 10 dagen op zijn of haar PayPal-account. Op deze manier is retourzenden geen probleem meer. De webwinkelier biedt zijn consument hiermee een extra service zonder dat het deze webwinkelier iets kost en zonder dat hij er iets voor moet doen. De proefperiode van PayPal Retourkosten Vergoeding loopt tot en met 31 december 2015.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel