In laatste kwartaal 2014 3,2% minder tablets verkocht

Wereldwijd zijn er in het vierde kwartaal van 2014 voor het eerst sinds 2010 minder tablets verkocht dan in dezelfde periode van 2013, aldus de analisten van he Amerikaanse onderzoeksbureau IDC. In totaal zijn er volgens IDC 76,1 miljoen tablets over de toonbank gegaan en dat is 3,2% minder dan in 2013 toen er nog 78,6 miljoen tablets werden verkocht.

Apple blijft met een marktaandeel van 28,1% de grootste maker van tablets. Wel verkocht Apple in het vierde kwartaal 17,8% minder iPads dan een jaar eerder. Het grote succes van de iPhone 6 Plus, met het relatief grote 5,5 inch scherm, lijkt ten kosten te gaan van de verkopen van vooral de iPad mini, dat met een 7,9 inch scherm fractioneel groter is.

Ook Samsung deed het minder goed in het laatste kwartaal van 2014 en verkocht 18,4% minder tablets. In heel 2014 wist Samsung nog wel haar eigen target van 40 miljoen verkochte tablets te halen en verkocht hierdoor 1,1% meer tablets dan een jaar eerder. Deze lichte stijging is vooral te danken aan de Samsung Tab 4, die wereldwijd relatief goed verkocht.

Lenovo is de enige fabrikant, die in het laatste kwartaal van 2014 meer tablets heeft verkocht dan in de laatste drie maanden van 2013. Lenovo verkoopt naast Android tablets ook tablets, die draaien op Windows 8.1. IDC denkt dat de stijgende vraag naar tablets met grotere schermen en de wens van consumenten om met Windows tablets te werken, de belangrijkste redenen zijn voor het succes van deze Chinese tabletmaker.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel