Wereldwijde tabletmarkt daalt in het eerste kwartaal door slechte verkoop iPads

Apple is en blijft met een marktaandeel van 32,5% de grootste fabrikant van tablets in de wereld in het eerste kwartaal van 2014, aldus onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau IDC. In totaal zijn er ruim 50,4 miljoen tablets verkocht. Dat is veel minder dan in het laatste kwartaal van 2013 (-35,7%) maar wel een stijging van 3,9% in vergelijking met twaalf maanden geleden.

Volgens IDC zijn er drie redenen voor de stagnatie in de tablet-verkoop. De komst van de phablet smartphones (met relatief grote schermen), de slechte kwaliteit van de meeste  low-end tablets en het feit dat door de economische situatie consumenten langer met hun oude tablet blijven werken.

Apple blijft dan wel de grootste maar doet het toch akelig slecht. Zo werden er in vergelijking met het laatste kwartaal van 2013 9,4 miljoen minder iPads verkocht. Maar ook in vergelijking met een jaar geleden is er een substantiële daling van 3 miljoen stuks. Nee dan doen Samsung – met een groei van 32% - en vooral Lenovo met een stijging van 224% het veel beter.

Android heeft een marktaandeel van rond de 66% en Apple’s iOS 32,5%. De rest en dus marginaal is in handen van Microsoft.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel