Chinese fabrikant Xiaomi toont nieuw retailconcept

Wij hebben het al eerder gehad over de toekomst van retail in Nederland. De winkelstraat gaat definitief veranderen en retailers zullen zich moeten gaan aanpassen aan een nieuwe toekomst. Winkels worden omgetoverd tot showrooms en ophaalpunten voor online bestelde producten. Ook het verlenen van service direct in de winkel wordt belangrijk.

Het in Europa onbekende Chinese Xiaomi heeft dit goed begrepen. Xiaomi is op hun thuismarkt, na Lenovo, het grootste smartphone merk en verkoopt hun telefoons alleen via internet. Zo verkochten  zij enkele weken geleden van hun nieuwste toestel, de MI3, in nog geen drie minuten online 220.000 stuks. Dat zijn nog eens aantallen.

Nu kondigt Xiaomi aan dat zij in China 18 showrooms gaan open. Er kunnen geen telefoons gekocht worden maar alleen worden opgehaald, als je ze eerst via hun website besteld hebt. Wel zijn er accessoires te koop en wordt je defecte telefoon, indien nodig, binnen één uur gerepareerd. Het belangrijkste doel van de winkels is het tonen van de producten van Xiaomi. Ook hier geldt wel de macht van de grote getallen. Het bedrijf denkt alleen in accessoires al volgend jaar voor ruim US$ 164 (€ 121 miljoen) in hun showrooms te gaan verkopen.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel