Hoe fair is Fairphone?

Gevoelsmatig klopt er iets niet. Fairphone, de Nederlandse makers van werelds eerste 'eerlijke' smartphone, heeft 1.000 toestellen verkocht aan KPN. Dit was al bekend en is nu officieel door KPN bevestigd. Maar hoe kan een toestel dat door crowdfunding gefinancierd is nu ineens opduiken bij een multinationaal?  Volgens Fairphone is de eerste batch van 25.000 toestellen volledig uitverkocht.

Maar waar komen die 1.000 toestellen van de KPN dan vandaan? Volgens KPN zelf zijn de eerste 25.000 toestellen allemaal verkocht via crowdfunding. Dit kun je lezen in het onderstaande persbericht dat KPN vandaag heeft verspreid. Maar Fairphone spreekt dit weer tegen. Zij spreken juist over 24.000 kopers en dat er op dit moment zo'n 29.000 geïnteresseerden zijn voor de volgende batch smartphones.

Maar hoe zit het nu? Juist bij een producent als Fairphone mag je volledige transparantie verwachten. Dat is de basisgedachte achter hun concept. Iets lijkt er niet te kloppen.

Overigens hebben wij van verschillende marktpartijen gehoord dat KPN geen 1.000 maar zelfs 1.300 toestellen heeft ontvangen. En wat is KPN's rol in het bepalen van wie de service gaat doen? Eerder konden wij al berichten dat dit was uitbesteed aan Teleplan. Maar is Teleplan de servicepartner voor alle Fairphones of alleen voor de toestellen die door KPN zijn verkocht? 

Lees zelf het persbericht van KPN maar:

KPN is gestart met de verkoop van de Fairphone. De Fairphone is een smartphone waarbij in het productieproces mens en milieu nadrukkelijk voorop worden gesteld. Het gaat daarbij om de hele productieketen, zoals het meer verantwoord winnen van bepaalde grondstoffen, aanpassingen in het ontwerp waardoor het toestel duurzamer is, als ook de verbetering van de arbeidsomstandigheden waaronder de assemblage plaatsvindt.

De Fairphone is ontwikkeld door de gelijknamige organisatie Fairphone. De organisatie - van Nederlandse origine - richt zich er op om inzicht en openheid te creëren over productieprocessen van elektronica, om zo tot meer duurzame productie te komen. Duurzaam ondernemen is een belangrijk onderdeel van de strategie van KPN. Daarom steunt KPN sinds 2011 de initiatiefnemers met de ontwikkeling van de Fairphone, onder meer met kennis over het ketenproces. De eerste productie van 25.000 exemplaren is momenteel geheel uitverkocht via crowdfunding.

KPN heeft 1.000 exemplaren beschikbaar voor klanten en is daarmee de enige operator die dit toestel aanbiedt. De Fairphone is te koop in combinatie met een KPN-abonnement.

Door: de redactie 

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel