Samsung groeit ook op de zakelijke markt
Na de
consumentenmarkt is nu ook op de markt voor zakelijke smartphones de ommekeer
in gebruikte merken duidelijk zichtbaar. Ruim een derde van de zakelijke
smartphones die momenteel in gebruik zijn bij Nederlandse commerciële en
publieke instellingen betreft een iPhone. Een jaar geleden was dat nog een
kleine 28 procent. Samsung manifesteert zich steeds nadrukkelijker als een
geduchte concurrent op de zakelijke markt. In september 2011 bedroeg het
aandeel Samsung smartphones nog een kleine 2 procent. In 12 maanden tijd heeft
Samsung dit voor de Nederlandse zakelijke markt, onder aanvoering van de Galaxy
S modellen, weten uit te breiden tot een aandeel van 14 procent. Samsung heeft
deze stijgende lijn vast weten te houden en noteert in 2013 een aandeel van 19
procent. Dit blijkt uit circa 1.600 interviews die Computer Profile uitvoerde onder
Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers.
Het
zal niemand verrassen dat BlackBerry het voornaamste slachtoffer is van de
opmars van Apple en Samsung. In de periode van september 2011 tot september
2012 zag BlackBerry het aandeel zakelijke smartphones teruglopen van circa 42
procent in 2011 naar 29 procent in 2012. In dezelfde periode in 2013 wordt er
nog maar een aandeel van 21 procent gemeten. Ook de andere voormalige
grootmacht op het gebied van mobiele telefoons, het Finse Nokia, verloor
terrein in de afgelopen 12 maanden. Zij zag haar aandeel verder dalen van 11
naar 8 procent. Daarnaast heeft HTC de afgelopen 12 maanden haar aandeel niet
weten vast weten te houden en daalde van 21 procent in 2012 naar 14 procent in
2013. Dat is opvallend, aangezien in 2012 het marktaandeel van HTC nog consolideerde.
Snelle groei van gebruik smartphones
Naast
de snelle opkomst van een aantal specifieke spelers is nog een andere trend
zichtbaar. Er is een duidelijke opkomst te zien in het gebruik van smartphones
in het bedrijfsleven. Waar in voorgaande jaren nog veel reguliere telefoons in
gebruik waren voor zakelijke klanten, wordt steeds meer de overstap gemaakt
naar smartphones.
Android
vooralsnog winnaar in strijd met Windows Phone 7
De
strijd om de smartphone-markt gaat voor een groot deel om het ter beschikking
stellen van interessante apps en de platforms waarop deze draaien. Voor BlackBerry
en de iPhone geldt natuurlijk dat het aandeel van het merkeigen platform
hetzelfde is als het eerder genoemde aandeel van de toestellen. Dus ook hier is
de sterke groei van Apple (iOS) in de afgelopen 12 maanden en de terugval van BlackBerry
te zien. Voor de overige fabrikanten van smartphones geldt dat ze, tot in een
bepaalde mate, vrij zijn om toestellen uit te rusten met het
Android-besturingssysteem, het mobiele platform van Microsoft of een eigen
variant. Voor de Nederlandse zakelijk markt is te zien dat drie systemen dicht
bij elkaar in de buurt liggen. Het aandeel Android-toestellen is inmiddels
aardig in de buurt gekomen van Apple en tegenwoordig groter dan BlackBerry.
In
2010 bedroeg het aandeel Android nog 3 procent van de smartphones. In 12
maanden is dat aandeel gegroeid tot 13 procent. Voor een belangrijk deel is dat
succes terug te voeren naar Samsung. Naast het vlaggenschip de Galaxy S, wordt
het leeuwendeel van de Samsung-toestellen uitgerust met Android. Ook de meeste
high-end toestellen van HTC hebben overwegend Android als besturingssysteem.
Het aandeel van de Windows Phone daalde in de afgelopen 12 maanden van ongeveer
11 procent in 2011 naar 10 procent nu, de daling was de jaren hiervoor al
ingezet. In 2010 noteerde zij nog een aandeel van 32 procent. Hiervoor is Nokia
verantwoordelijk, dat haar lot nadrukkelijk heeft verbonden aan het
Microsoft-platform, maar ook de andere vendoren zoals HTC, LG of Sony
(Ericsson), die de keuze voor toestellen op basis van het Microsoft-platform
bieden. Hoewel de strijd nog niet voorbij is, hebben Apple en de vendoren die
voor Android kiezen een flinke slag geslagen in deze periode.