Steve Jobs zou woedend zijn!

Apple speelt een gevaarlijk spel. Voor het eerst heeft het bedrijf hun strikte prijsbeleid bij de introductie van de iPhone 5S en 5C in Amerika losgelaten. De grote retailers Walmart en Target gaven op beide toestellen een extra korting van respectievelijke US$ 10 en US$ 20 nog voordat de toestellen goed en wel in hun winkels lagen. Onder Steve Jobs was dit nooit toegestaan.

Ook kondigde Apple eind augustus aan, dat met onmiddellijke ingang hun online recycle programma voor iPhones wordt uitgerold naar hun Apple stores in de VS. Klanten kunnen hun oude iPhones inleveren bij Apple in ruil voor additionele korting op de aankoop van een nieuwe iPhone. Het is niet nieuw dat winkels zo'n service aanbieden. In Nederland was BelCompany met hun Cash4Mobile recycle initiatief jaren geleden al een van de eersten.

Steve Jobs was bijzonder nauw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van 'zijn' Apple stores. Hij zou nooit hebben toegestaan dat er drommen klanten in de winkels staan, die hun oude Apples kwamen inleveren. Bij hem stond de 'Apple experience' voorop en moesten klanten snel en adequaat geholpen worden. Het in de rij staan met mensen, wiens oude iPhone eerst geëvalueerd moet worden, past absoluut niet in dit concept.

Brightstar - één van de grootste telefoondistributeurs in de wereld - doet de trade-in voor Apple. In Europa probeert Brightstar langzaam maar zeker weer een voet aan de grond te krijgen. Enkele maanden geleden is een van de grootste Engelse mobiele telefoonreclycer MPX overgenomen, die onder andere voor Vodafone in Nederland werkt. Met de geruchten over hun mogelijke overname van Europa's grootste distributeur 20:20Mobile in ons achterhoofd, denken wij dat Brightstar in 2014 ook in ons land gaat beginnen. Goed nieuws, want met de huidige consolidatieslag is het aantal distributeurs net even te beperkt.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel