Telecommarkt volgens GfK met 12% gegroeid in het eerste kwartaal

De markt voor Smart+Mobilephones is in de eerste drie maanden van 2014 goed gestart met een stijging in aantallen van 4,1% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In waarde is deze stijging zelfs 12%.

De trend waarin de toestellen met een volledig touchscreen groeien is doorgezet en deze toestellen zijn goed voor meer dan 80% van de markt. De andere vormen waarin een smart-mobile telefoon kan worden aangeschaft, bijvoorbeeld met een toetsenbord, zijn steeds minder belangrijk. Zo zien we bijvoorbeeld dat de telefoons met een numeriek toetsenbord dalen ten opzichte van een jaar eerder. De toestellen met een openklappend deel waarin het keyboard of de camera zit zijn in het eerste kwartaal van 2014 nog meetbaar, echter is dit aandeel wederom kleiner dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De fysieke vormfactor speelt nog steeds een duidelijke rol binnen de productontwikkeling en het aankoopproces. Als we kijken naar het formaat van het toestel, en dan specifiek naar de dikte, zien we dat de toestellen welke dunner zijn dan 9 mm met 60% zijn gegroeid ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarnaast kunnen we zien dat de toestellen met een schermformaat tussen de 5”en de 5,5” in maart 2014 de #2 positie innemen op de ranglijst voor schermgroottes.

Wanneer we de markt splitsen in smartphones, mobilephones en phablets zien we dat de verhoudingen de afgelopen 3 maanden nagenoeg gelijk zijn. Phablets zijn smartphones met een schermgrootte van meer dan 5.5 inches maar minder dan 7 inches en zijn inmiddels 3% van de markt. De Smartphones worden het meeste verkocht, gevolgd door de mobile-phones en tenslotte de phablets.

Een van de buzzwoorden van het begin van 2014 is NFC-betalen. Meer dan een derde van de in het eerste kwartaal van 2014 verkochte telefoons hebben de mogelijkheid om via NFC contact te maken.

Als we verder kijken naar de manier waarop toestellen worden aangeboden zien we dat de prepaid packs flink blijven dalen. De daling komt ten gunste van de sim-vrije toestellen welke in aantallen de “contract toestellen” bijna evenaren. In dezelfde periode een jaar geleden werden er naast de contract toestellen met name prepaid toestellen verkocht.

De plaats van aankoop verandert ook langzaam maar zeker. In de eerste 3 maanden van 2014 zien we dat de verkopen via het internet aandeel winnen ten opzichte van het fysieke kanaal. Meer dan een kwart van de verkopen van de smart-mobile telefoons gebeurt inmiddels online. In dezelfde periode een jaar geleden kwamen de online verkopen net boven een vijfde van alle verkopen.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel